Stoppen, minderen?

Een nieuwe gewoonte

Demo behandeling

Om te kiezen voor minder gokken of stoppen met gokken moet u naar uzelf kunnen kijken en in staat zijn te onderzoeken wanneer, hoeveel en waarom u speelt. Het eerste deel van deze internetbehandeling is gericht op het onderzoeken van uw gokgewoonte. Het tweede deel is gericht op veranderen: minder gokken of stoppen met gokken.

Om te kunnen veranderen is het belangrijk dat u eerst uw gokgewoonte goed kent. U moet weten wat uw persoonlijke risico's en valkuilen zijn. Dit gaat u eerst onderzoeken: wanneer loop ik het meeste risico dat ik (teveel) ga spelen?

  • Wat zijn mijn risicosituaties? In welke situaties heb ik vaak zin in gokken?
  • Wat zijn mijn risicogedachten? Waarmee overtuig ik mezelf vaak om te gaan gokken of om meer te gaan gokken dan ik me had voorgenomen? Wat zeg ik tegen mezelf?
  • Wat zijn mijn risicogevoelens? In welke stemming heb ik veel zin in gokken en welke gevoelens wil ik soms niet voelen door te gaan gokken?
  • Wat is mijn risicogedrag? Waarmee houd ik mijn gokken in stand?

Als u uw risico's en valkuilen kent, kunt u uw gewoonte vervolgens doorbreken. U leert voorspellen wanneer u veel zin in gokken krijgt en wat u in dat geval kunt doen. 
Om te kunnen stoppen met (teveel) gokken is het verstandig om die vaste, ingesleten patronen rondom uw gewoonte te veranderen. Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd en  aandacht.
In het tweede deel van internetbehandeling leert u stap voor stap hoe u dat doet.

Een voorbeeld:
U bent gewend om te gokken wanneer u in een neerslachtige stemming bent. Als u speelt, voelt u zich minder somber. Gokken om dit vervelende gevoel weg te drukken, is een ingesleten gewoonte geworden. Van uw sombere stemming krijgt u nu zin in gokken. Dat hebt u uzelf, zij het onbedoeld, aangeleerd. U leert deze gewoontes herkennen en - in plaats van te gaan spelen - iets anders te doen met dit neerslachtige gevoel. Na verloop van tijd leert u om op een andere manier om te gaan met het sombere gevoel.

Nog een voorbeeld:
U komt thuis van uw werk, hangt uw jas op, loopt naar de computer en logt in om even online te gaan gokken. Dit gaat elke dag zo. U heeft het uzelf, zij het onbewust, aangeleerd. Het is een automatisme geworden waar u nauwelijks meer bij stilstaat. Het thuiskomen na het werk is dus de risicosituatie. Als u zich hiervan bewust wordt, valt het automatisme te doorbreken. Dit vergt oplettendheid, want oude gewoontes hebbern soms de neiging om weer de kop op  te steken als je niet oplet. Het nieuwe gedrag, de nieuwe aanpak wordt langzamerhand een nieuwe gewoonte.

Een ander voorbeeld:
U bent al drie weken niet uit geweest en voelt zich onrustig. U komt langs de hal waar u wel eens gokt en gaat naar binnen. Wanneer u eenmaal aan het spelen bent weet u niet meer hoeveel geld u heeft verspeeld en hoelang u al bezig bent. U heeft er niet lang over nagedacht om een avond te gaan gokken, het komt als een impuls naar boven. Het is lastig om hier niet aan toe te geven. Ook weet u dan niet hoeveel geld u gaat verspelen. Meestal verliest u veel geld ineens. Wanneer u dit herkent zou u betere afspraken kunnen maken met u zelf. U kunt leren om iets anders te gaan doen wanneer u zich onrustig voelt.

Internetbehandeling gokkendebaas.nl helpt u uw risicomomenten en gewoontes te herkennen en te doorbreken. 

Meteen beginnen
U kunt natuurlijk al meteen beginnen met het veranderen van die automatismen, uw vaste gewoontes doorbreken. Ga al vast eens experimenteren met ander gedrag, en kijk wat dit u oplevert. Doorbreek de vaste gewoonte.
Heeft u al een idee hoe u dat zou willen doen? Ga dan meteen aan de slag. Hieronder vindt u enkele voorbeelden van hoe u dat zou kunnen aanpakken.

Varieer met het soort spel. De meeste spelers hebben hun favoriete en minder favoriete spellen. Probeer hier eens wat mee te experimenteren, spreek bijvoorbeeld met uzelf af om één week niet uw lievelingsspel te spelen. Of om niet individueel te spelen.

Waar gokt u meestal? In het casino, in de gokhal, online? Doorbreek de gewoonte, ga bijvoorbeeld naar een ander casino of een andere tafel dan u gewend bent.

Misschien heeft u graag bepaalde kleren aan bij het spelen, of draagt u een geluksketting? Of u draagt altijd een zonnebril? Dat biedt veel mogelijkheden om uw gewoonte te doorbreken. Maak het uzelf wat minder comfortabel, laat vaste gewoontes los.

Drinkt u meestal alcohol bij het spelen? Probeer dan eens hoe het is als u nuchter blijft. Wat is het verschil?

Beperk uzelf. In geld of in tijd. Neem bijvoorbeeld een vast maximumbedrag mee en zorg dat u niet kunt bijpinnen. Of zet een wekker als u online gaat spelen, als de wekker gaat moet u stoppen.

'Ik was zó gewend om bij te pinnen, heel gek toen dat ineens niet meer kon. Ik had er eerst helemaal niet aan gedacht, stond eigenlijk al vanzelf bij de pinautomaat. Maar ook wel goed. Want nu moest ik wel even nadenken. Dat automatische, dat moet er gewoon vanaf, dat wil ik niet meer.'
Tom, 31 jaar