U en gokken

Lichamelijk

Demo behandeling

Naar de huisarts
Hoofdpijn
Maagpijn
Diarree
Trillen, transpireren en onrust
Slaapklachten
Medicijnen

Problematisch gokken heeft niet alleen effect op uw stemming, het kan ook effect op uw lichaam hebben. Bij gevoelens van spanning en opwinding zoals bij het spelen wordt er door het lichaam een stof aangemaakt, endorfine B. Deze stof werkt als een soort lichaamseigen drug. Het geeft u een euforisch gevoel en verdooft nare gevoelens. Wanneer u niet speelt kan het lichaam een tekort aan deze stof ervaren, waardoor er allerlei klachten kunnen ontstaan. Ook kan het zijn dat wanneer u veel speelt u minder goed voor uzelf zorgt. U gaat nachten door en negeert slaap of u vergeet te eten door al uw problemen. Genoeg redenen voor het ontstaan van lichamelijke klachten.

Naar de huisarts

Wanneer u ontwenningsverschijnselen verwacht als u stopt met gokken, kan het zijn dat u ondersteuning van de huisarts vraagt.
Wanneer u gaat deelnemen aan internetbehandeling, kunt u van uw hulpverlener een verwijsbrief voor uw huisarts krijgen die u zelf kunt printen. Deze brief kunt u eenvoudig meenemen naar de afspraak bij uw huisarts. De verwijsbrief bevat informatie over internetbehandeling en een -checklist voor uw arts.
Wanneer u lichamelijke klachten heeft, dan kan dat te maken hebben met uw gokgewoonte, maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken spelen. Aarzel niet om met vragen of voor advies naar uw huisarts te gaan.

Hoofdpijn

Als u een onregelmatig leven leidt en veel stress ervaart door gokken, kunt u last krijgen van hoofdpijn. Als u veel gokt en hoofdpijn heeft, kan dit worden veroorzaakt door:

  • Spanningen
  • Onregelmatig leven
  • Te weinig nachtrust
  • Maaltijden overslaan
  • Psychische of emotionele problemen
  • Vochtgebrek

Wat kan ik eraan doen?
Wanneer u uw gokproblemen gaat aanpakken en uw levensstijl verandert zult u merken dat uw hoofdpijn klachten minder worden. Spanningen zorgen ervoor dat de spierspanning in uw lichaam toeneemt. Overmatige spierbelasting kan leiden tot hoofdpijn. Een regelmatig leven met voldoende ontspanning, rust, gezond eten, drinken en regelmaat, zullen uw hoofdpijn klachten doen afnemen en uw conditie doen verbeteren.

Maagpijn

Maagpijn veroorzaakt door spanning is een veel voorkomend probleem. Door spanning neemt de maagzuur productie toe waardoor er irritaties kunnen ontstaan. Dit kan op den duur leiden tot aantasting van het maagslijmvlies. Maagpijn voel je bovenin je buik. Er kan een chronische ontsteking van het maagslijmvlies ontstaan. Het verteren van het voedsel wordt moeilijker. U merkt dat door maagpijn, een opgeblazen gevoel en soms ook misselijkheid en braken.

Diarree

Vanuit de maag gaat het voedsel naar de dunne darm. Ook hiervan is het slijmvlies gevoelig voor ontstekingen ten gevolge van spanningen. Sommige mensen ontwikkelen ook chronische diarree. Dit kan ook het gevolg zijn van slechte voedingsgewoonten.

Trillen, transpireren en onrust

Uw lichaam is ingesteld op gokken. Wanneer u niet kunt of wilt gokken, reageert uw lichaam hierop. U kunt allerlei ontwenningsverschijnselen ervaren. Lees hier meer over bij ontwenning.
Trillen, zweten en lichamelijke onrust kunnen worden veroorzaakt doordat uw lichaam te weinig endorfine B aanmaakt.

Slaapklachten

Als het gokken een grote rol is gaan spelen in uw leven kunnen er allerlei klachten ontstaan. Het kan zijn dat u op tijden gokt waarop u eigenlijk al in bed had moeten liggen. Of de problemen rond het gokken stapelen zich op waardoor u niet meer in slaap komt door het piekeren.
Wanneer u zo in beslag wordt genomen door het gokken, verhindert dit een gezonde slaap. Verwerkingsprocessen die zich afspelen in uw hersenen, functioneren slechter als u niet regelmatig slaapt.
Gebrek aan slaap maakt dat u zich meer labiel gaat voelen en nog meer gespannen wordt.
Wakker worden en opstaan is uiteraard prettiger als u goed hebt geslapen. Realiseert u zich dat uw lichaam tijd nodig heeft om weer om te schakelen naar een gezond slaappatroon nadat u het gokken heeft aangepakt en op normale tijden en zonder zorgen kunt gaan slapen. Natuurlijk zijn er, bij een gezond slaappatroon, individuele verschillen. Sommige mensen liggen altijd een uurtje wakker voor ze inslapen, anderen slapen licht en worden wakker van nachtelijke geluiden.
Als u slecht slaapt, kunt u baat hebben bij het aanleren van ontspanningsoefeningen. In de meeste plaatsen is het ook mogelijk een slaapcursus te volgen. U kunt hiernaar informeren bij uw huisarts, bij de thuiszorg, bij het algemeen maatschappelijk werk of bij het Riagg bij u in de buurt.

Slaaptips

Hieronder enkele tips om beter in slaap te kunnen komen:

  • Zorg ervoor niet een te drukke dagindeling te hebben waarbij u veel dingen moet doen en aan veel dingen tegelijk moet denken. Het is dan logisch dat u 's avonds in bed door blijft gaan met piekeren. Bouw rustmomenten in op een dag, waarbij u even niets doet en tijd heeft om na te denken.
  • Drink een glas warme melk voor het naar bed gaan.
  • Drink 's avonds geen koffie met cafeïne. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor het opwekkende effect van de cafeïne en kunnen beter helemaal geen koffie met cafeïne drinken of daar na ongeveer 12.00 uur 's middags mee stoppen. Dit kan ook gelden voor bijvoorbeeld: cola, thee, chocolade.
  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
  • Bouw een rustmoment in voor het slapen gaan. Luister naar rustige muziek, lees een boek, of maak een korte wandeling.
  • Doe ontspanningsoefeningen. U vindt deze op het internet, er zijn boeken over te vinden of vraag ernaar bij uw huisarts of fysiotherapeut.
  • Doe geen spannende (computer)spelletjes vlak voor het slapen gaan.
  • Zet de computer ruim voor het slapen gaan uit.
  • Vrijen kan wel een ontspannend effect hebben.
  • Zorg voor regelmaat, ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed. 
  • Sporten bevordert een gezond slaappatroon.
  • Gebruik de nacht niet om na te denken, wees hierin streng voor uzelf. Verplaats uw gedachten naar ontspannende dingen of laat het denken helemaal los.
  • Ga overdag geen slaap inhalen en sta vroeg op. Houdt een vast ritme aan, ook na een slechte nacht.
  • Slaapmiddelen zijn erg verslavend, deze moeten alleen gebruikt worden in noodsituaties, en dan nog alleen kortdurend.
  • Drink geen alcohol voor het slapen gaan. Alcohol lijkt het goed te doen als inslaapmiddel. Toch kleeft daar wel een nadeel aan. Alcohol verhindert een gezonde slaap. De verwerkingsprocessen die zich afspelen in uw hersenen, functioneren slechter als u alcohol hebt gedronken.

Medicatie

Het kan zijn dat u last heeft van negatieve gevoelens, hierdoor kunnen allerlei klachten ontstaan.
Het kan zijn dat u met deze klachten bij de huisarts bent geweest en medicijnen hebt gekregen.
Slaap- en kalmeringsmiddelen kunnen dan een tijdelijke ondersteuning bieden. Het blijft natuurlijk belangrijk om ook de oorzaak van uw klachten aan te pakken. Antidepressiva kunnen hierbij een rol spelen.

  • Slaap en kalmeringsmiddelen (sedativa), bijvoorbeeld: Seresta® (oxazepam), Valium® (diazepam) Temazepam (normison). Deze middelen werken rustgevend, spierontspannend en verminderen angstgevoelens. Sedativa zelf hebben ook een sterk verslavende werking. Pas dus op dat u geen nieuwe verslaving ontwikkelt terwijl u de oude aan het afleren bent.
  • Anti-depressiva, bijvoorbeeld: Prozac®, Seroxat®, Remeron®. Deze medicijnen verbeteren de stemming en verminderen angsten. Wanneer de problemen rond uw gokverslaving zich blijven opstapelen kan het zijn dat u geen uitweg meer ziet. Uw stemming verslechtert en u voelt zich wanhopig. Medicijnen kunnen ondersteunend werken. Antidepressiva kunnen u helpen om uw stemming te verbeteren en daarmee bent u wellicht beter in staat uw gokprobleem aan te pakken.

Er kunnen ook andere psychische klachten ten grondslag liggen aan het gokprobleem. Ook in dat geval kan de juiste medicatie helpen om het gokken onder controle te krijgen.
Wij adviseren u om contact op te nemen met uw huisarts als u denkt medicijnen nodig te hebben.